Paleo dieet of een eiwitdieet?

We hebben al veel geschreven over het Paleo dieet. In dit artikel willen we het eens goed hebben over het eiwitdieet, ook wel proteïnedieet genoemd. Wie het Paleo dieet te heftig vind, zou eens moeten denken of het eiwitdieet een goed ander dieet kan zijn. Het eiwitdieet wordt wereldwijd door miljoenen mensen gevolgd, met veel positieve resultaten.

 

Paleo

Het Paleo-dieet is een erg goed dieet. Het werkt snel en helpt je niet alleen om af te vallen, maar ook om op gewicht te blijven. Mensen die met Paleo zijn afgevallen, zijn vaak blijvend op gewicht gebleken. Ook jaren na het volgen van het dieet.

Dat heeft te maken met het feit dat je met Paleo een nieuwe levensstijl aanleert: je leert gezonder te eten en te drinken en gaat ongezonde maaltijden uit de weg.

Paleo

Echter, Paleo is wel een aanslag op je huidige leven. Je mag veel producten die je in de supermarkt kan vinden niet meer zomaar eten, moet allerlei fratsen uithalen om gezonder te gaan koken en moet vaak ook materiaal in huis halen dat een stuk duurder is. Dat trekt bruin niet altijd. Of je hebt er gewoon geen zin in, vindt het teveel gedoe.

 

Ga dan voor het eiwitdieet!

Is dat bij jou het geval? Herken je je in het hierboven geschrevene? Dan zou je moeten overwegen om een eiwitdieet te gaan volgen. Het eiwitdieet lijkt namelijk sterk op het Paleo dieet, maar is een stuk makkelijker te volgen en vriendelijker in gebruik.

De speerpunten van het eiwitdieet:

  • Het eiwitdieet gaat uit van de kracht van eiwitten;
  • Eiwitten zijn een essentiële voedingsstof;
  • Door meer eiwitten te eten bouw je spiermassa en –kracht op;
  • Eiwitten zorgen voor verzadiging.

Los van deze speerpunten is er veel overlap met het Paleo-dieet. Want wie het Paleo-dieet gevolgd heeft, weet dat Paleo ook uitgaat van eiwitten. Je moet immers veel natuurlijke producten eten en niets is zo natuurlijk als vis en vlees (die boordevol eiwitten zitten).

Je eet ook veel groenten en zuivel bij het eiwitdieet, evenals bij Paleo.

 

Vriendelijk dieet

Dat alles maakt het eiwitdieet een vriendelijk dieet. Het is snel te volgen, gemakkelijk in het gebruik. Het heeft veel weg van het Paleo principe, zonder dat het ingewikkeld of onuitvoerbaar wordt. Daarbij is het makkelijk en direct te volgen.

Je kunt het eiwitdieet gratis volgen door op zoek te gaan naar eiwitrijke recepten, die op het internet in duizendvoud te vinden zijn.

Ook op Youtube weten ze wel raad met het eiwitdieet. Je kan daar letterlijk de stappen volgen om eiwitrijke producten te bereiden en de lekkerste proteïnerijke gerechten op tafel te toveren.

Eiwitdieet of toch Paleo

Wereldwijd bekend

Het eiwitdieet wordt wereldwijd ook wel gezien als proteïnedieet (protein diet) en kent miljoenen volgers. Mensen van over de hele wereld hebben de positieve effecten van eiwitten ontdekt bij het afvallen en zijn met een vorm van eiwitdieet aan de slag.

Het eiwitdieet is niet voor niks het dieet met de meeste blijvende effecten. Van alle mensen die wereldwijd afvallen, zijn de mensen die het eiwitdieet volgden degenen die het langst en vaak ook blijvend, op gewicht blijven. Met een eiwitdieet is de kans op jojoën dus een stuk kleiner dan met welk ander dieet dan ook.

Zeker in de Verenigde Staten en in Engeland zijn heel veel volgers ven het eiwitdieet.

 

Een betaald dieet

Er zijn natuurlijk ook betaalde diëten te vinden. Wereldwijd is het Pierre Dukan eiwitdieet het meest bekend. Het is erg geliefd in met name Frankrijk, omdat het heel veel mensen effectief van hun overgewicht heeft afgehaald. Je kunt het Pierre Dukan dieet volgen door het online te bestellen in boekvorm. Je leert dan de principes van Pierre Dukan kennen en kan deze toepassen op je eigen leven. In zijn boek legt Dukan je ook precies uit wat de werking van eiwitten op je lichaam is en hoe je in de toekomst nieuw overgewicht kan vermijden. Dat is namelijk makkelijker dan je nu wellicht denkt.

 

Een eiwitdieet of Paleo?

Je hebt kunnen lezen dat het Paleo-dieet en het eiwitdieet niet zo gek veel van elkaar verschillen. Paleo is echter een levenswijze die je overhoop moet halen. Er kunnen allerlei factoren zijn waardoor je daar niet op zit te wachten, bijvoorbeeld:

  • Het is te duur;
  • Het kost teveel tijd;
  • Niet iedereen in je omgeving zit erop te wachten (stel dat je kinderen hebt en die niet mee wil laten doen);
  • Het is een hype die maar even duurt.

In dat geval is het gratis of betaalde eiwitdieet een goede manier om toch af te vallen. Je kan eiwitrijk koken voor je hele gezin (want zij zullen daar echt weinig van merken) of puur voor jezelf. Wil je er meer begeleiding bij? Kies dan voor een erkend dieet, zoals het Dukan dieet of ga op zoek naar een diëtist die ervaring heeft met eiwitdiëten.

 

Last van weinig energie? Neem een groene smoothie!

Groene SmoothiesHeb je vaak last van weinig energie? Dit betekent dat je te weinig groente en fruit binnen krijgt, waardoor je niet genoeg energie hebt. Je lichaam heeft namelijk de voedingstoffen hard nodig die uit fruit komen.

Groente en fruit samen blenden

Je kunt heel makkelijk de groente en fruit binnen krijgen door ze samen te blenden. De groente en fruit worden tot een shake gemixt, wat beter bekend staat als de groene smoothie. De groene smoothies zijn dan ook heel goed voor je, want naast de extra energie zorgt het er ook voor dat je lichaam beter gaat werken. Door groene smoothies te maken en te drinken krijg je mineralen, vezels, vitaminen, antioxidanten en trage koolhydraten binnen.

Het zijn vooral de trage koolhydraten dat je de hele dag door energie geven. De trage koolhydraten worden namelijk langzaam verbrand, waardoor je de hele dag wordt voorzien van extra energie.

Hoe maak je het?

Groene smoothies maken is heel simpel. Je gooit wat groente en fruit in de blender, hierbij doe je nog wat melk, yoghurt, lijnzaad of chiazaad. Je laat de blender een minuut lang alles door elkaar mixen en je kunt daarna smullen van een heerlijk groene smoothie.

Veel mensen doen er alleen enkel groente en fruit erin, omdat ze denken dat dit gezonder is. Dit is een verkeerde gedachte gang, want je lichaam heeft ook verzadigde vetten nodig om de groente en fruit te kunnen verwerken. Zonder het onverzadigde vet zal je lichaam moeite hebben om de vitaminen en mineralen op te nemen. Het gevolg is vaak ook een moeizame stoelgang.

Meer energie met groene smoothies

Probeer het zelf maar eens. Groene smoothies laten zich niet moeilijk maken, zijn erg lekker en geven je energie voor ene heleboel uur. Ze passen helemaal binnen de Paleo en koolhydraatarme gedachte, omdat ze boordevol eiwitten, vezels en mineralen zitten. Je mag ze dan ook zeker als tussendoortje nuttigen binnen zowel het Paleo-dieet als het eiwitdieet.